Atle Følgesvold fra TNS-Gallup presenterte funn fra deres rykende ferske, globale Connected Life-undersøkelse under eFokus-seminaret, og fortalte oss hva som gjelder i 2016 samt hva man skal fokusere på.
Atle fortalte oss om åtte globale trender. Den røde tråden var at vi i 2016 må ta på alvor at teknologisk utvikling driver frem en ny forbrukeratferd, med nye forventninger, dersom vi skal lykkes som markedsførere.
8 globale trender
- Folk er på hele tiden. Vi er konstant påkoblet.
- Sosiale medier fragmenteres stadig mer.
- Skjermagnostisisme
- Vi snakker mer om innhold enn om TV
- Applikasjonskonsolidering
- Det skjer veldig mye med bruk av data, og forventninger og praksiser rundt dette.
- Vi ser eHandel overalt. Vi kan etterhvert kjøpe fra alle kontaktpunkter, og vi ser stadig nye.
- Nye løsninger ødelegger gamle forretningsmodeller. Vårt nye forhold til teknologi åpner nye dører.
Forbrukeren er alltid på
Vi er alltid på, og middagen er nå det eneste tidspunktet vi bruker mer tid på ikke-digitale medier. Utviklingen drives av mobil – mobilen tar en stadig mer dominerende rolle
Sosial fragmentering
Sosiale medier øker i betydning – stadig flere oppgaver løses gjennom sosiale medier. Det sosiale landskapet opplever en inkrementell utvikling samtidig som det fragmenteres. Vi legger nye kanaler til i bruksmønsteret vårt fremfor å erstatte dem.
Skjermagnostisisme
I Norge var vi tidlige på å få oss nettbrett, men vi ser nå at ting vi har gjort på brett nå gjøres på mobil fordi den er nærmest . Skjermer blir større, og phablets (telefoner med stor skjerm) er den nye kongen.
Konsumering av TV-innhold er sterkere enn før
TV’en har fått en ny rolle. TV dør ikke – TV endres. Vi konsumerer mer TV-innhold enn noen gang før. De som ser mye video på nett, slutter ikke nødvendigvis med det. De konsumerer både TV-innhold og annet innhold på nett.
Konsolidering av apper
80% av mobilbruk finner sted i apper globalt. Det finnes i dag ca 2 millioner apper i hver av de store App-storene (App Store og Google Play). Men få av disse får sentrale roller i forbrukerens liv – gjennomsnittlig har de i USA 64 apper på telefonen, og kun 12 av disse brukes ofte. 10 av disse eies av de 2 store, Facebook og Google.
Vi har sett dette før. I 2001 stod de ti største nettsidene for 30% av all nett-trafikk, i 2010 stod de for 75% av all nett-trafikk.
Adblockalypse? Neida.
Når Apple i 2015 åpnet for blokkering av reklame på iPhone fryktet mange store konsekvenser. Så langt har lite skjedd – under 10% har blokkering aktivert i dag. Grunnen er at de fleste ser verdi i relevant reklame, og ikke ønsker å fjerne den. Samtidig er det en moderat bekymring til å gi fra seg informasjon til bedrifter. I Norge har vi høy tillit til institusjoner, og ser at vi får verdi av å gi informasjonen fra oss. Det handler om verdiutveksling. Man føler at det man får tilbake er verdt mer enn dataen (og informasjonen) man gir fra seg, samtidig som vi ikke er så redde for misbruk.
Ehandel overalt
Vekst i eHandel globalt i 2016, mye drevet av de store aktørene som Amazon og Alibaba. Norske forbrukere ligger i forkant når vi ser på total hyppighet av eHandel i markedet (69%), samtidig som vi i kategorier som dagligvare er sent ute.
En viktig lærdom er verdien av å skape gode løsninger i skjæringspunktet mellom offline og online. Eksempelvis ser vi at de som både er online shoppere og in-store shoppere i følge Macy’s er 8 ganger mer verdifulle enn andre kunder. Vi må utvikle løsningene som gjør slike kunder glade og sørger for at fortsetter å legge igjen mye penger hos oss.
Nye løsninger og gamle forretningsmodeller
I løpet av de siste årene har vi sett nye forretningsmodeller som utfordrer og til dels ødelegger eksisterende moddeller, ofte med mye støy som resultat. Uber skaper mest støy i Norge. Amazon har blitt ekstremt store, og det har gått veldig raskt. Til og med en tilsynelatende uangripelig gigant som Gillette blir utfordret av Dollar Shave Club som kombinerer abonnement med nye måter å tenke kunderelasjon på.
5 ting som er viktig å fokusere på
- Koble data til strategi. Utnytt egne data og tredjepartsdata.
- Personalisering i stor skala.
- Identifiser de viktige øyeblikkene.
- Mestre multimodale kontaktpunkter ved å ta flere roller.
- Gjør det mulig for kunden å kjøpe gjennom alle kontaktpunkter.
Hvordan folk velger merkevarer
Det som bestemmer kjøp er oppfatning (sterk merkevare) og kontekst (markedsfaktorer som tilgjengelighet og pris). Disse to tingene er avgjørende for om din merkevare blir valgt eller ikke. Det vi ser nå er at programmatiske annonser når forbrukere for sent i kjøpsprosessen. Enten etter kjøp eller når vi allerede har bestemt oss.
51 % av forbrukerne har allerede valgt merkevare før de begynner å undersøke. Det er liten mulighet til å påvirke som merkevare. Det betyr at vi må kommunisere med kunden tidligere i salgstrakten, og for å få til det må vi bli bedre til å predikere når kunden faktisk er mottakelig for budskapet.
Sammen med en kunde i hotell-bransjen testet TNS effekten av å nå kunder som var antatt åpne – det for å vurdere kundens merke på et tidlig stadie i stedet for klassisk retargeting (programmatic) . Resultatet var at 38% flere vurderte hotell-kjeden, og at andelen som konverterte til salg gikk opp 500%. Å komme inn tidligere med behavioral targeting gir mye bedre resultater enn programmatic.
Bruk programmatic til å forsterke strategien, ikke la den være det.
Content
Content marketing tar nå stadig mer av plassen på nett, og løsninger som native advertising og contextual ads bidrar til å viske ut linjene mellom betalt og annet innhold. Disse løsningene gir muligheter for personalisering som så langt har vært lite utnyttet. Annonser er mer effektive når de personaliseres i form og innhold (Native Advertising), og de burde være innhold. Folk er interessert i tre ting: Innhold som informerer, innhold som gir nytte, og innhold som underholder.
Personlige merkevarer
Det finnes i dag like mange personlige brands som det finnes mennesker, og vår rolle som markedsførere er å bidra med innhold som kan brukes til å bygge disse. Det er tre måter vi kan bidra til dette på. Selvbekreftelse (viktig for meg), selvkonstruering (konstruere et bedre selv) og selvprojeksjon (vise hvem man er).
10 roller vi kan ha på nett
- Gi kunden makt
- Fasilitere dialog
- Menneskeliggjør, vær ”en av oss”
- Vær autentisk og transparent
- Vær responsiv
- Vær relevant
- Ikke vær for aktiv (bidra med ting av høy kvalitet)
- Vær targeted
- Vær konsistent
- Gi oppmerksomhet fremfor å søke oppmerksomhet
Vær oppmerksom på ting som er viktig for dem som følger deg.
De viktige øyeblikkene
Hvor er folk på bestemte tider? Hvilke øyeblikk er viktige for ditt merke (visse tider på dagen og hva de gjør)? Når er folk mest mottakelige for budskap? Ser vi på Starbucks sin engasjementskurve gjennom dagen, ser vi at de er mest interessante om morgenen og ettermiddagen.
Én Facebook-side har flere oppgaver
43% av brukere oppsøker merkevarer på Facebook for å konsumere innhold av/om merkevaren (30% YouTube, 10% Twitter). 50% oppsøker merkevarer på Facebook for å dele meninger om merkevaren med andre (15% Youtube, 14% Twitter).
Hva skaper god kundeopplevelse og hva gjør at du taper kunder i fremtiden? Har du lyst til å lære hvordan du lager en vellykket OmniChannel-strategi? Sikre deg plass på Retail Insight 2016 4. februar (Under 14 dager til).