Jaan Ivar Semlitsch leder Elkjøp Nordic som er Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og satser stort på samspillet både nett og butikk.
Når vi snakker om den raskt voksende ehandelen i Norden, så tenker vi ofte på Komplett Group, Ellos Group, Dustin Group, NetOnNet, CDON Group og andre konsern som satser hovedsakelig på «pureplayere».
Selskaper som selger både på nett og i butikk, blir derimot ofte glemt til tross for at de nå har en ekstremt rask vekst, høy omsetning og bedre lønnsomhet enn mange av sine konkurrenter som utelukkende selger på nett. Dette inkluderer selskaper som Hennes & Mauritz, Ikea og Elkjøp Nordic. Andre kjeder som fortjener å bli nevnt er XXL, MQ, Clas Ohlson, Stadium, Webhallen og Lindex.
Dette blogginnlegg handler som du kanskje har forstått, om nettopp Elkjøp Nordic.
Elkjøp Nordic AS er et norsk selskap med hovedkontor på Lørenskog utenfor Oslo. Hemmeligheten bak suksessen er i manges øyne deres stormarkedskonsept som underbygges av kostnadseffektiv drift, effektiv logistikk, gode innkjøpssystemer og offensiv markedsføring.
Selskapet har sin historie tilbake til 1962 da 33 norske elektroforhandlere gikk sammen for å starte en frivillig fagkjede for elektrohandel. Siden den gang har mye skjedd på eiersiden. I 1993 ble de notert på Oslo Børs og i 1999 kjøpte britiske Dixons Group plc det norskeide konsernet. Britene eier fortsatt selskapet (men de heter nå Dixons Carphone).
Elkjøp Nordic eier som de fleste sikkert vet Elkjøp-kjeden. I Sverige og Danmark finnes også Elkjøp, der de markedsføres som Elgiganten (se Elgiganten.dk og Elgiganten.se). Også i Finland er Elkjøp tilstede, under navnet Gigantti. I alle land er de blågrønne markedsledende aktører innen forbrukerelektronikk og husholdningsapparater. I tillegg har Elkjøp Nordic også en viss tilstedeværelse på Island under navnet Elko, Elding på Færøyene og Pissifik på Grønland. I tillegg til Elkjøp eier konsernet også nettbutikken Electroworld.se og telekjeden Phonehouse i Sverige, kjeden Lefdal i Norge og nettbutikken Markantalo.fi i Finland.
I regnskapsåret 2013/14 omsatte konsernet for 26,9 milliarder norske kroner med et driftsresultat på imponerende 1,146 milliarder kroner. Av dette stod nettomsetning for 11,2 prosent av konsernets omsetning, noe som betyr en nettomsetning på vel 3 milliarder kroner totalt i konsernet. Inkludert i tallene er ordre som er lagt på nett og hentes i butikk gjennom «collect@store».
«Vi skal ta det digitale ut i butikkene, og teste ut nye konsepter på nett», sa e-commerce direktør Filip Elverhøy til Dagens Næringsliv 30. september i år. Målet deres er å utvikle løsninger som bidrar til å styrke merkevaren, brukervennligheten, lojaliteten, salget og markedsandelen på nett.
Vi som står bak eHandelsforum er imponert over de tilpasninger det nordiske selskapet Elkjøp Nordic har gjort for å tilpasse seg nye handlevaner og tror at Elkjøp Nordic nå er i ferd med å knekke koden for fremtidens handel og tilpasse driften og sin tekniske plattform til dette. Vi er derfor utrolig stolte av å kunne presentere administrerende direktør for hele konsernet, Jaan Ivar Semlitsch, som taler på The Future of Business.