En liten brikke i et stort spill

Nordmenn er blant de ivrigste til å handle på nett i verden. De handler gjerne utenfor Norges grenser. Norsk detaljhandel er langt mer hjemmekjære.

Undersøkelser viser at nordmenn handler varer på nett fordi det er enkelt, det er lett å sammenlikne, det er alltid åpnet og de får et større produktutvalg. Det finnes i dag ingen pålitelige tall for hvor mange norske nettbutikker som finnes. Antakelig er 5-6000 et godt estimat, men egentlig er dette et tall av liten interesse. De fleste er å anse som hobbyprosjekter eller mer eller mindre havarerte drømmer. Kanskje er det ikke mer enn 500-1000 norske nettbutikker som satser, hvorav Komplett.no, Netthandelen.no, MPX.no, XXL.no og Telenor.no er blant de største med norske eiere.

I 2013 kjøpte vi nordmenn varer og tjenester på nett for 8,9 milliarder euro og er dermed de ivrigste i Norden, viser tall fra Ecommerce Europe. I Sverige var omsetningen 8,6 milliarder euro, mens danskene handlet for 8,3 milliarder euro. Sist kommer Finland med 6,6 milliarder euro.

Med begrenset utvalg og liten konkurranse, er det kanskje ikke så overraskende at nesten halvparten av alle nordmenn også handler fra utenlandske nettbutikker. De mest populære landene for norske netthandlere er USA og Storbritannia, men også Kina, Tyskland, Sverige og Danmark kommer høyt på listene, viser tall fra PostNord. Det nordmenn kjøper mest av fra utlandet er klær, hjemmeelektronikk og bøker, deretter kommer kosmetikk, sportsutstyr og sko. Lavere priser og større utvalg trekkes frem som viktigste årsaker til at nordmenn handler utenlands. En undersøkelse fra Virke viser at eBay, Apple, CDON, Zalando, Amazon, Elkjøp, H&M og Ellos er de mest populære nettbutikkene med utenlandske eiere.

I Europa ble det omsatt varer og tjenester for 482 milliarder euro i 2013, ifølge tall fra foreningen Ecommerce Europe.  60 prosent av den europeiske omsetningen skjer i Tyskland, Frankrike og Storbritannia. Aller størst er Otto Group (eier bl.a Otto.de). Andre store europeiske aktører er Home Retail Group (eier bl.a Argos), Dixons Carphone (eier bl.a Elkjøp/Elgiganten og Currys), Groupe Casino (eier bl.a Cdiscount.com), Tengelmann (eier bl.a Plus.de og Baby-Markt.de), Sainsbury’s, John Lewis, Zalando, Boohoo, Tesco, Inditex (eier bl.a Zara), H&M Group (eier bl.a H&M) mfl.

Det asiatiske ehandelsmarkedet har vokst utrolig raskt og Ecommerce Europe estimerer omsetningen på dette kontinentet til 567 milliarder euro i 2013. Av dette var 328 milliarder euro i Kina, 136 milliarder i Japan og 20 milliarder i Sør-Korea (dette tallet inkluderer også Australia som alene står for vel 37 milliarder dollar). Det fører Asia helt til topps på verdensbasis. Børslanseringen av Alibaba Group (som eier bl.a Tmall og Taobao) denne høsten har gitt det enorme kinesiske selskapet mye medieoppmerksomhet. Sammen med Jingdom.co (ofte forkortet JD.com) er Tmall og Taobao de største nettbutikkene i Asia. Andre store selskaper i Kina er blant annet Yihaodian.com, Jumei.com Suning.com og Dangdang.com. Kanskje ikke de mest kjente nettbutikkene i Norge, men mange nordmenn vil nok dra kjensel på Dealextreme.com og Aliexpress.com som har mange nordmenn på kundelisten. De har spesialisert seg på å levere et bredt utvalg billige produkter til Vesten og tilbyr blant annet fri frakt til Norge og priser vist i norske kroner.

Andre store aktører på det asiatiske kontinent er japanske Rakuten (eier bl.a Buy.com, Kobo og Play.com) og de indiske aktørene Flipkart.com, Myntra.com og Jabong.com.

Asia er altså det største ehandelsmarkedet, mens USA er fortsatt det enkeltlandet i verden med mest ehandel. Ecommerce Europe estimerer nettomsetningen i USA til 419 milliarder euro i 2013. Blant de mest populære nettsidene er Amazon.com, Walmart.com, eBay.com og BestBuy.com. Om vi også tar med Canadas nettomsetning på knappe 23 milliarder euro, betyr det at Nord-Amerika i 2013 hadde en omsetning på 452 milliarder euro, altså et stykke bak Asia og litt bak Europa.

Om vi så ser på den sørlige delen av Amerika, så er ikke overraskende det enorme landet Brasil i førersetet. Med B2W Digital (eier Americanas.com og Submarino.com) og Nova Pontocom (eier Extra.com.br, Pontofrio.com og Casasbahia.com.br), er Brasil ledende innen det raskt voksende latin-amerikanske ehandelsmarkedet som totalt er på 33 milliarder euro, ifølge Ecommerce Europe. Dette inkluderer omsetning i folkerike land som Mexico, Chile og Argentina.

Det enorme afrikanske kontinentet har enn så lenge en beskjeden omsetning på nett, estimert til nesten 15 milliarder euro for 2013. Dette inkluderer Midt-Østen der de Forente Arabiske Emirater blant netteksperter omtales som ”gateway to the Middle East”.

Et annet interessant land er Russland. Med sin plassering i både Europa og Asia, blir de ofte glemt enten man snakker om europeisk eller asiatisk ehandel, uten at dette er fortjent. Russisk ehandel vokser raskt. Den største aktøren i Russland er Ulmart.ru, etterfulgt av bl.a Svyaznoz (eier Svyaznoz.ru og Enter.ru), Wildberries.ru, Citilink.ru og Ozon (eier Ozon.ru og Sapato.ru).

Det skjer utrolig mye i verden nå innen ehandel, der internasjonalisering, konsolidering og globalisering er viktige stikkord. Det er derfor viktig at norske detaljhandlere i samarbeid med norske politikere, næringsforeninger og leverandører staker ut den fremtidige kursen for norsk ehandel. Her må man ikke bare fokusere på problemer, men også ser på globaliseringen som nå finner sted som en gigantisk mulighet, der Norge faktisk kan ta en sterk posisjon og selge varer til hele verden. Som beskrevet i dette innlegget så kokkeleres det i alle deler av verden, der de toneangivende ehandelsaktører i større eller mindre grad internasjonaliserer sine konsepter. Dette merker allerede norsk detaljhandel og de vil merke det i enda større grad i årene fremover. Utviklingen internasjonalt går rekordraskt. I Norge går den i sneglefart. Nordmenn er kjent blant mange utenlandske nettbutikker som kjøpesterke, lite prissensitive og avanserte brukere av både ehandel og ny teknologi. Det gjør Norge til et attraktivt land for mange nettbutikker tross vår lille befolkning på 5 millioner mennesker.

(Kommentar fra eHandelsforum: Wijnand Jongen som er leder i Ecommerce Europe og Michael Clendenin som er ekspert på kinesisk ehandel, er å finne på talerlisten på The Future of Business 15. og 16. juni.

(Foto: Amazon)

About the Author

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: