Økonomiske utsikter for 2016

Johanne Kjuus, fagsjef i Virke Handel, oppsummerte (e-)handelsåret 2015 på eFokus 14. januar, hvor hun også tok for seg resultatene for julehandelen og Black Friday.

 

Netthandelsvekst i 2015

Netthandel vokser 4 ganger så raskt

Det vi ser fra 2015 er at netthandel vokser. Vekstratene for eHandel er høyere enn handel i fysisk butikk. Under de tre første kvartalene i 2015 handlet vi på nett for 20,7 milliarder kroner, som er en oppgang på 8,4% fra kvartalene i året før.

Vi gjennomførte 4,2 prosent færre kjøp enn i året før, men gjennomsnittlig varekjøp lå på 850 kroner kontra 750,- som året før.

 

6 av 10 kjente til Black Friday

6 av 10 nordmenn visste hva Black Friday er

Virke har fulgt med på Black Friday. Av de som visste om konseptet skulle 50% følge med på tilbud, og 19% planla å handle i løpet av Black Friday. Noe av erfaringene er at nordmenn har blitt flinkere til å planlegge julegavehandel, og benyttet muligheten under Black Friday til innkjøp av årets julegaver.

Black Friday 2015 fikk en vanvittig medieoppmerksomhet, og konseptet har forankret seg hos forbrukerne. Mange flere butikker og kjeder ble i år med på BF.

50 shades of black: Det var færre og dårligere kampanjer på Cyber Monday. Fredagen (Black Friday) ble den store handledagen.

 

Shop-amok-dag med suksess – også på nett

Betydelig vekst i antall pakkeforsendelser i 2015

Det var en betydelig vekst i antall forsendelser også i 2015. I Norge så vi en oppgang på 83% i antall forsendelser fra året før. Black Friday fungerer i alle de nordiske landene og Norge ligger klart på toppen. I Norden så vi en vekst på totalt 48% på Black Friday.

Elkjøp fikk inn over 300 millioner kroner i løpet av deres ”Black Week”, og hele 225 millioner i omsetning på Black Friday. Dette slo romjulen, som brakte inn 100 millioner kroner. Det å starte salget ved midnatt ga en klar fordel.

Black Friday er blitt en del av julehandelen, og Sandvika Storsenter fikk eksempelvis en vekst på 35,4%. Det er ikke vanskelig å forstå at de gjerne vil være med på det igjen.

 

En del av julehandelen

Vi handler som før. Bare mer bevissthet rundt vår økonomi.

Julehandelen er en temperaturmåler på hvordan det går i den norske økonomien. Vi handlet som året før, selv om det er usikre tider. Vi begynner å bli litt mer opptatt av salg, noe som førte til at vi startet julehandelen litt før i år. Forbruket kommer til å forandre seg, og forbrukerne kommer til å være mer bevisste på sitt forbruk.

Ønsker du en bedre omsetning i 2016? Lær hva som skaper god kundeopplevelse samt hva som gjør at du taper kunder i fremtiden. Sikre deg din billett til Retail Insight 2016 – og lær hvordan du lykkes med OmniChannel.

About the Author

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: