B2B Forum - eHandelsforum

B2B Forum 6. desember 2018

Norges møteplass for ledere, mellomledere og deg som jobber med B2B e-handel.

«Be Like Amazon»

Vi etablerte B2B Forum i 2016 med det mål å bygge opp en årlig møteplass med fokus på utfordringer, muligheter og trender innenfor moderne handel for B2B-bransjen.

B2B Forum 2016 og 2017 ble en suksess og blir arrangert for tredje året 6. desember i 2018.

Hva vil påvirke, endre og utfordre din forretningsmodell i 2019?

  • Betydningen av raskere digitalisering av forretningsprosessene innenfor B2B handel
  • Økt fokus på innovasjon, nyskapning og endringstakt
  • Økonomiske utsikter for global og nasjonal handel i 2019
  • Logistikk og lagerstyring som forretningskritisk konkurransefaktor
  • Økt synlighet og kundetilfredshet med PIM (Product Information Management)
  • Økt kunde- og personaliseringsfokus i forretningsdriften
  • Betydningen av A.I. og Blockchain i moderne B2B-handel
  • Kundereisen for B2B bedrifter

De 100 første deltakerne får boken «Be Like Amazon»

Dan Toma

Author of The Corporate Startup. Dan comes from an entrepreneurial background – he has been involved with technology startups across the world. Puzzled by the questions ‘why are innovative products mainly launched by startups?’ In this capacity he worked with companies like Deutsche Telekom, Bosch, Jaguar Land Rover, Bayer, John Deere or Allianz.

Martin Michael Frederiksen

Digital hai / Iverksetter / Idémann. Han har været med i en rekke av de største danske e-commerce prosjektene og jobber i dag som rådgiver og midlertidig utviklingsdirektør. Han er også foredragsholder for pej gruppen, en av Skandinavias fremste trendbyråer. Martin har spisskompetanse innen digital utvikling, disruption samt integrasjon mellem offline og online retail.

Bryan Eisenberg

Bryan Eisenberg is an internationally recognized authority and pioneer in online marketing, improving conversion rates, persuasive content and personal marketing, and helping organizations improve their customer experiences. Bryan was recognized by eConsultancy members as one of the top 10 User Experience Gurus, by LinkedIn as a Retail Influencer.

Lars Haartveit

Direktør og sjeføkonom i Virke.

Steffen Larvoll

Steffen er markedssjef i LIS, som er den norske representanten for det tyske markedsledende logistikkfirmaet SSI Schäfer. Med et stort internasjonalt nettverk fra logistikkbransjen får han tidlig innsikt i løsninger for skiftende trender i varehandelen.

Bård Larvoll

Bård Larvoll

Chief Marketing Officer i Yggdrasil Data Plattform. Bård har tidligere jobbet som strategisk leder for selskaper innen IT, bil og arbeidsutstyr de siste 10 årene. I tillegg har han forelest på masternivå om Strategisk Planlegging på Edinburgh Business Schools (2006-2014) og the English School of Business, Cambridge (2006-2013). 

Program

TID: 6. desember 2018

STED: Hovedorganisasjonen Virke, Henrik Ibsens gate 90 Solli Plass, Oslo

PRIS: fra 2.490 kr eks. mva.

08:30 - 09:00

Registrering og utstilling (kaffe og te)

 09:00 - 09:15

Åpning med [Konferansier]

09:15 - 10:00

Lars Haartveit

Lars E. Haartveit

Økonomiske utsikter og de viktigste driverne i årene som kommer

Lars Haartveit, Direktør og sjeføkonom i Virke, går gjennom deres årlige rapport og undersøkelse av bransjen, netthandelstall osv.

10:00-10:30

Kaffe og te

10:30 - 11:30

Bryan Eisenberg

Bryan Eisenberg

«Be Like Amazon: Even a Lemonade Stand Can Do It»

Bryan Eisenberg is an internationally recognized authority and pioneer in online marketing, improving conversion rates, persuasive content and personal marketing, and helping organizations improve their customer experiences. Bryan was recognized by eConsultancy members as one of the top 10 User Experience Gurus, by LinkedIn as a Retail Influencer.

11:30-11:45

Kaffe og te

11:45 - 12:15

Bård Larvoll

Bård Larvoll

Hva skal til for å lykkes med B2B-netthandel?

Markedet for netthandel mellom bedrifter er 3-4 ganger så stort som netthandel mot forbrukermarkedet, men allikevel henger mange norske aktører etter. Det finnes et uforløst potensial ved å tilby kundene sine å kjøpe varer på nett, og det er spesielt suppleringsordre eller gjenkjøp som kan gi store muligheter for vekst. Men kravet til integrasjoner mellom ulike IT-systemer, kontroll på masterdata, kompliserte rabattmatriser, avklaring med forhandlere og intern motvilje gjør at mange prosjekter aldri ser dagens lys. I dette foredraget får du belyst alle disse problemstillingen, samt en kjøreplan på hvordan du skal håndtere de.

12:15-13:00

Lunsj og mingling

13:00 - 14:00

Martin Michael

Martin M. Frederiksen

Retail Insight - B2B

Mange tror at B2C e-handel og B2B e-handel er forskjellig - det er ikke helt slik. Når en forbruker sitter hjemme i sofaen og kjøper online, skapes det en rekke forventninger. Når den samme forbrukeren går på jobben, er disse forventningene ikke glemt. Vi er mennesker som handler med andre mennesker. Alikevell er B2B fundamentalt forskjellig fra B2C. Sosiale medier og anbefalinger fra andre er sterkt undervudert i B2B. Hver kunde representerer en større omsetning og i noen bransjer er hele markedet bare på noen få kunder som er lette å identifisere. Verdien av hver kunde er høy og sterke relasjoner skal skapes både online og fysisk. Foredraget vil presentere mange gode case, ideer og inspirasjon som B2B bedrifter kan lære av og ta med seg tilbake til sin jobbhverdag.

14:00-14:10

Kaffe og te

14:10 - 15:10

Dan Toma

Dan Toma

Innovation & Lean Thinking

Author of The Corporate Startup. Dan comes from an entrepreneurial background – he has been involved with technology startups across the world. Puzzled by the questions ‘why are innovative products mainly launched by startups?’ In this capacity he worked with companies like Deutsche Telekom, Bosch, Jaguar Land Rover, Bayer, John Deere or Allianz.

15:10-15:20

Kort pause

15:20 - 15:50

Presentasjon av B2B Undersøkelsen 2018

B2B-handel står for hoveddelen av all handel i Norge, men det finnes lite statistikk og rapporter som omhandler digitalt salg til forretningskunder isolert i Norge. Hvordan ser B2B- aktøren på digital handel i Norge? Hva er trendene?

Årets undersøkelse skal prøve å kartlegge og gi svar på trender, status og utfordringer innen B2B-ehandel i Norge. Du kan ta undersøkelsen her.

15:50 - 16:30

Steffen Larvoll

Steffen Larvoll

Norske bedrifter har ikke kontroll på logistikken. Hvordan kan du utnytte dette?

I en fersk logistikkrapport om effektiviteten på norske lagre kommer det frem at det gjennomsnittlige forbedringspotensialet er på hele 32%, og at den bedriften som oppnådde lavest vurdering hadde ett potensial på hele 75%. Nyheten om at Amazon eller Alibaba kommer til Norge en gang i fremtiden skaper mange overskrifter, men det siste året har mediene hatt mer enn nok med å skrive om alle kjedene som går konkurs. Kanskje det er på tide å ta tak i eget rot før man får aggressive utenlandske aktører på banen?


Hovedpartnere