Norsk ehandel går så det suser, men det finnes flere problemer vi sjelden snakker høyt om. Her er noen av dem. Hvilke bekymrer deg mest?
Norsk ehandel er i kraftig vekst og det er fristende å lene seg tilbake og glede seg over fremgangen. Vekst er bra, men den som skal bli bedre må hele tiden se etter forbedringspunkter.
Manglende lønnsomhet
Prisene på nett er ofte lavere enn i de fysiske butikkene, og i tillegg tilbyr man ofte fri frakt, X antall dagers fri returrett, garantert fornøyd-garantier etc. Flott for kundene, men kanskje ikke like bra for lønnsomheten?
Lav konverteringsrate
Andelen som faktisk kjøper noe i en fysisk butikk, er gjerne 40-60%, mens vi på nett ofte har en konverteringsrate på 1-5%. Forbedringer av checkout-prosessen og andre former for optimalisering er ikke enkelt, men har vi råd til å la være?
Krevende returløsninger
Å handle på nett er enkelt, men om man angrer eller noe er galt med varen, er det ikke alltid like enkelt å returnere varen. Hvor lenge kan nettbutikkene leve med dårlige returløsninger?
Dårlige leveranser
Når man handler på nett ønsker man at varen kommer hel frem, til rett tid og at man får nøyaktig det man har bestilt. Ikke alltid går det slik.
Kundeservice i kontortiden
Kundene kan handle 24/7, men vi som selger varene er ofte kun tilgjengelig på hverdager – på dagtid.
Utenlandske konkurrenter
Store utenlandske nettbutikker ekspanderer raskt og flere av dem har allerede en rekke nordmenn på kundelisten på grunn av sine lave priser og store produktutvalg. Hva skjer den dagen de virkelig satser i Norge, er det få som orker å tenke på.